مهدی ترابی رسما به تراکتور پیوست شرط جدید بیرانوند برای بازگشت به پرسپولیس | ۴۰ میلیارد تومان ناقابل! خداحافظی سه بازیکن با استقلال مسابقه پیش بینی فرهاد مجیدی برای هواداران! استقبال بی‌نظیر از ملی پوش پرسپولیس در گرجستان ترکیه به رکورد سرمربی اسبق پرسپولیس رسید حضور عجیب و غریب یک والیبالیست در هیات مدیره استقلال| کارخانه چه سررشته‌ای از فوتبال دارد؟ فرگوسن: حضور رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶ قابل تصور نیست بازیکن مصدوم استقلال درانتظار امضای نکونام باشگاه استقلال فدراسیون فوتبال را تهدید کرد| سقف بودجه می‌شکند؟ بیرو، ز غوغای جهان فارغ! هلدینگ خلیج فارس برای بازیکنان استقلال سقف قرارداد تعیین کرد تردید علیپور برای پیوستن به پرسپولیس گولسیانی در پرسپولیس ماندگار شد دل کریم با پرسپولیس نیست | مدافع قطری در فکر بازگشت به کشورش درخواست نکونام برای جذب لژیونر پرسپولیسی کاروان چهل‌نفره ورزشکاران ایران در راه المپیک پاریس احتمال لغو سوپرجام قوت گرفت مربی میلان راهی عربستان شد هایجک استقلال به پرسپولیس
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

شهربانو منصوریان: به فال حافظ اعتقاد دارم | فرهنگ شب یلدا ماندگار است

  • کد خبر: ۵۳۲۵۷
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
شهربانو منصوریان: به فال حافظ اعتقاد دارم | فرهنگ شب یلدا ماندگار است
قهرمان ووشوی جهان معتقد است امسال به‌دلیل گرانی‌ها مردم نمی‌توانند آن‌طور که باید شب یلدا را جشن بگیرند و دیگر مثل قدیم توان خرید ندارند!
سعیده فتحی/شهرآرانیوز، طولانی‌تر شدن یک دقیقه‌ای شب چله، بهانه‌ای است برای جمع شدن کنار یکدیگر و گل گفتن و گل شنیدن. تفالی به حافظ زدن و نشستن پای خاطرات پدر بزرگ و مادر بزرگ. یلدا بهانه‌ای است برای مهربانی کردن و مهرورزیدن، در کنار هم انار محبت دانه کنیم و خاطرات شیرین دیروز را تورق بزنیم، اما صد حیف که امسال این را هم نداریم و کرونا نه تنها مادر بزرگ و پدر بزرگ‌های خیلی از ما را گرفت بلکه به دورهمی شب یلدا هم رحم نکرد! کرونا، اما حالا باعث شد قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم، قدر همین دورهم جمع شدن ها، گفتن و خندیدن‌ها را که حالا برای همه خاطره شده است. شهربانو منصوریان قهرمان ووشو جهان با ما از این شب سخن گفت، از سنت‌ها و خاطرات که در زیر می‌خوانید.

شب یلدا شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟
شب یلدا برای من یادآور شبی است که خانه بزرگتر‌ها می‌رفتیم و آنجا دور هم بودیم. هر خانواده هر چه داشت می‌آورد و آنجا همه دور هم می‌خوردیم و خوش بودیم.

چه چیز شب یلدا را بیشتر دوست دارید؟
همین که شرایطی فراهم می‌شد کل خانواده کنار هم جمع شوند برای من بسیار لذت بخش بود.

تا حالا در این شب زیر کرسی کنار خانواده نشستید؟
بله من بار‌ها تجربه زیر کرسی نشستن کنار خانواده را داشتم و بسیار هم لذت بخش بوده است.

اهل فال حافظ گرفتن در شب یلدا هم هستید؟
فال حافظ را همیشه می‌گیریم و من کلا به فال حافظ اعتقاد دارم و غیر از شب یلدا هم فال می‌گیرم.

خاطره‌ای هم از این شب دارید؟
خاطره من برمی گردد به زمان کودکی ام، در یکی از شب‌های یلدا که دورهم جمع بودیم و تعدادمان هم زیاد بود، پدرم پرتقال خریده بود و به هر کدام مان یک پرتقال داد، اما در نهایت باز هم به ۲ تا از بچه‌ها پرتقال نرسید و پدر و مادرشان سهم خودشان را به بچه‌ها دادند. بعد ما به خاطر اینکه به همه برسد هر کدام یک پر از پرتقال مان را به آن‌ها دادیم تا همه خورده باشند. (می خندد) زمانی که میوه ارزان بود ما نمی‌توانستیم بخوریم الان هم که نمی‌شود اصلا طرف آن رفت، آنقدر که گران شده نخوریم بهتر است.

فکر می‌کنید سنت‌ها مثل یلدا هنوز زنده هستند؟
من فکر می‌کنم خیلی از جا‌ها مثل شهرستان‌ها تقریبا مثل قدیم است و همه دور هم جمع می‌شوند، اما در شهر‌های بزرگ مثل تهران و اصفهان دیگر شب یلدا را آنگونه که کل فامیل جمع می‌شدند، نمی‌گیرند البته فرهنگ شب یلدا ماندگار است و اکثر خانواده‌ها هر طور که شده این شب را جشن می‌گیرند، اما در مقیاس کوچک‌تر و فقط با فرزندان خود جمع می‌شوند و خبری از خاله و عمه و بقیه فامیل نیست.

تا حالا شده شب یلدا مسابقه یا اردو داشته باشید و نتوانید کنار خانواده باشید؟
خدارا شکر تا الان نشده که شب یلدا در اردو یا مسابقه باشم، هر سال کنار خانواده ام بودم.

امسال با وجود کرونا شب یلدا چه خواهید کرد؟
ممکن است بخاطر شرایط کرونا محدودتر باشد، ولی همانطور که گفتم مردم ایران فرهنگ و سنت شان را فراموش نمی‌کنند و تحت هر شرایطی شب یلدا را جشن می‌گیرند حتی اگر شده تنها هم باشند، اما فراموش نمی‌کنند. ما هم در خانه خودمان این شب را جشن می‌گیریم.

فکر می‌کنید مردم امسال توان خرید آجیل شب یلدا را دارند؟ به‌نظرتان گرانی‌ها باعث می‌شود که مردم سنت‌ها را فراموش کنند و بی‌خیال مثلا شب یلدا شوند؟
نه فکر نمی‌کنم توان خرید داشته باشند، چون ما خودمان هم بخاطر کرونا اردو‌ها و مسابقات مان کنسل شده است و هیچ منبع درآمدی نداریم ما هم نمی‌توانیم شب یلدا آنطور که دل مان می‌خواهد همه چیز بخریم. خدا به داد کسانی برسد که با یک یارانه زندگی می‌کنند و با این گرانی نمی‌توانند مثل قدیم شب یلدا را جشن بگیرند.

آن یک دقیقه بیشتر شب یلدا را دوست دارید چه کنید؟

یک دقیقه بیشتر را دوست دارم کنار خانواده باشم و با فال حافظ و خواندن شعر بگذرانم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->